Newsy
RUFA W ŚLIZGU (zwrot z wiatrem) na windsurfingu - jak zrobić - nauka - kurs - szkolenie - błędy
RUFA W ŚLIZGU (zwrot z wiatrem) na windsurfingu - jak zrobić - nauka - kurs - szkolenie - błędy
Jeśli chcesz dowiedzieć się jakie są najczęstsze błędy we wszystkich omawianych przeze mnie manewrach windsurfingowych, kliknij w poniższą grafikę. Zostaniesz przeniesiony na dedykowana stronę www, gdzie otrzymasz informację, jak ściagnąć darmowy ebook zatytułowany "Omówienie błędów początkujących i zaawansowanych windsurferów - jak szybko i skutecznie stać się lepszym windsurferem".
Rufa w ślizgu, to marzenie wielu windsurferów. Ogromna rzesza zwolenników pływania na desce z żaglem pragnie nauczyć się tego manewru. Muszę przyznać, że wcale im się nie dziwię. Po pierwsze odczucia przy rufie w ślizgu są niesamowite. Po drugie opanowanie rufy w ślizgu ułatwia wykonanie zwrotu. Dlaczego?
Sporo osób ma problemy przy sztagu na małej desce. Wpadają do wody. Rozwiązaniem dla niektórych może być opanowanie rufki. Jednak uważam, iż wcześniej każdy windsurfer powinien nauczyć się prawidłowo wykonywać zwrot na wiatr na małej desce. Ponadto sama rufa w ślizgu otwiera nam drzwi do całej gamy trików z nią powiązanych, takich jak laydown, czy pirłet jibe.
Przejdźmy już do samego manewru. Od czego należy zacząć?
Najlepiej czekać na mocniejszy szkwał - to zwiększa nasze szanse na wykonanie płynnego zwrotu i kontynuowanie ślizgu po zakończeniu manewru. Promień skrętu będzie wynosił nawet kilkadziesiąt metrów - trzeba wziąć to pod uwagę. Zatem upewnijcie się, że na nikogo nie wpadniecie. Spójrzcie przez ułamek sekundy do tyłu i na zawietrzną stronę - sprawdźcie czy nikt Wam nie będzie przeszkadzał.
Płynąc półwiatrem w ślizgu, będąc wpięci w linki trapezowe, staramy się utrzymać prędkość. Ręce ustawiamy szerzej na bomie (przesuwamy tylną rękę dalej od przedniej - do tyłu). Im szerzej, tym lepiej. To pomaga w kontrolowaniu żagla i odpadaniu. Wypinamy się z linek trapezowych. Obniżamy sylwetkę. Dociskamy deskę naciskając bomem mocniej w dół, dzięki czemu zwiększa się nasza kontrola nad deską i obniża środek ciężkości.
Przednia ręka wyprostowana. Musimy stanowić przeciwwagę dla żagla. Wyjmujemy tylną nogę ze strapa i kładziemy ją na burtę zawietrzną, dzięki czemu zaczynamy odpadać. Im słabszy wiatr, tym bardziej z przodu. Kładziemy tylna stopę na zawietrznej burcie. Tylną ręką mocniej wybieramy żagiel, ciało i głowę w miarę skrętu staramy się wychylić do przodu, a wybrany żagiel kierujemy mocniej do środka skrętu - tylna ręka ugięta, przednia wyprostowana. Trzymajmy żagiel z dala od siebie.
Bardzo mocno uginamy nogi w kolanach (nawet do 90 stopni). Staramy się nie naciskać zbyt mocno na tył deski, tak aby dziób nie uniósł się do góry. Nie patrzymy na żagiel, tylko cały czas przed siebie kontrolując skręt. Staramy się utrzymać deskę w ślizgu. Manewr nie może być ani zbyt krótki, ani zbyt długi. Jak wspomniałem wcześniej, promień skrętu będzie wynosił nawet kilkadziesiąt metrów.
W momencie, gdy zbliżamy się do fordewindu, zaczynamy płynnie luzować i otwierać żagiel, utrzymując skręt poprzez wychylenie ciała do środka skrętu . Wyjmujemy przednią nogę z footstrapa i kładziemy w okolicach środka deski. Tylna noga kieruje się do przodu. Ważne by stopy były ustawione w przeciwne strony - trochę jak u baletnicy. To pomaga w utrzymaniu deski płasko na wodzie.
Powinniście być już w pozycji clew first (rogiem szotowym do przodu). Teraz przesuwamy przednią rękę aż do samego masztu. Tylną ręką puszczamy żagiel, po czym kładziemy ją po drugiej stronie bomu - krzyżując ręce. Po rotacji żagla mocno kierujemy go w naszą stronę na wiatr. Ma to na celu uniknięcie wpadnięcia żagla do wody po stronie zawietrznej.
Staramy się przerzucać żagiel w pozycji jak najbardziej pionowej. Dotychczasowa tylna ręka staje się przednią, a wcześniejsza przednia ręka staje się tylną. Po chwyceniu żagla obydwoma rękoma na nowym halsie, obniżamy pozycję naszego ciała, tak by utrzymać żagiel, gdy nabierze mocy. Po przerzuceniu żagla chwilę płyniemy baksztagiem nowego halsu, by utrzymać prędkość. Zaczynamy powoli wyostrzać, wkładamy przednią nogę w strap, wpinamy się w linki trapezowe, następnie tylna noga w strap i płyniemy na nowym halsie.
Macie problem z przepowerowaniem żagla tzn. czujecie, że prawie wyrywa Wam go z rąk? Obniżcie bardzo mocno swoją pozycję i rozpocznijcie rufkę na pełnej prędkości.
Przy bardzo mocnym wietrze, przerzucajcie żagiel wcześniej i utrzymujcie niską pozycję, by uniknąć pociągnięcia przez żagiel do przodu i w konsekwencji wpadnięcia do wody.
Jeżeli zaczynacie manewr z ręką trzymającą bom podchwytem, to zamieńcie na nadchwyt.
Im mocniej dociśniecie krawędź i bardziej wychylicie się do środka skrętu, tym Wasza rufka będzie płynniejsza.
Ważne!
- Starajcie się płynąć płynnym łukiem
- Patrzcie przed siebie, a nie na sprzęt - obserwujcie akwen
- Utrzymujcie prędkość
- Newralgiczny jest ostatni moment. Nie przechodźcie z fordewindu od razu do bajdewindu nowego halsu, bo utracicie prędkość. Ruch ma być płynny!
Ćwiczenia przygotowujące:
1. Utrzymywanie ślizgu w trakcie ostrzenia i odpadania pływając w strapach i w trapezie
2. Utrzymywanie ślizgu w trakcie ostrzenia i odpadania pływając w strapach i wypinając się z linek trapezowych
3. Utrzymywanie ślizgu w trakcie ostrzenia i odpadania wyjmując tylną nogę ze strapa i wypinając się z linek trapezowych i
Przed pierwszymi próbami na wodzie, warto byście poćwiczyli cały manewr na brzegu na trenażerze. Wszystkie sekwencje zwrotu wykonajcie wiele razy, tak byście byli w stanie nawet z zamkniętymi oczami wykonać ten zwrot.
Najczęściej spotykane błędy, jakie możecie popełniać przy wykonywaniu rufy w ślizgu to
- Rozpoczynacie manewr ze zbyt małą prędkością
- Postarajcie się maksymalnie wykorzystać siłę wiatru. Przy słabszym możecie spróbować kilka razy podpompować żaglem, co zwiększy prędkość
- Posiadacie niedopasowany do warunków lub źle strymowany pędnik
- Nie luzujecie płynnie żagla w trakcie skrętu
- W ogóle lub zbyt słabo pochylacie się do przodu i środka skrętu
- Patrzycie na sprzęt, a nie w kierunku płynięcia
- Macie wyprostowaną sylwetkę w trakcie całego manewru
- Jednocześnie przerzucacie żagiel i przestawiacie stopy
- Rozpoczynacie manewr z wyluzowanym żaglem
- Stawiacie tylną nogę na zawietrznej burcie, ale palcami w kierunku dziobu, co wpływa na błędne ustawienie ciała
- Nie przesuwacie przedniej ręki po bomie do samego masztu przed przerzuceniem żagla
Jest masa błędów, które kursanci popełniają podczas nauki windsurfingu. Aby je wyeliminować i zrobić szybkie postępy, dobrze jest ćwiczyć pod okiem profesjonalnego instruktora.
Na filmach pokazujemy jak wykonywać manewry prawidłowo, ale na kursie szybko wykryjemy Wasze błędy i je wyeliminujemy.
Zapraszam na nasze wyjazdy, gdzie nauczymy Was prawidłowo pływać na desce z żaglem.
Jeśli Ci się podobało, daj łapkę w górę i subskrybuj kanał. Będę również ogromnie wdzięczny, jeśli polecisz mój film swoim znajomym.
https://www.youtube.com/watch?v=FfDE6_SRnbA
Dziękuję i pozdrawiam,
Krzysztof Lipiński Surfski. pl